google-site-verification=2UQT3NYwTLzIuRNOa7zcqI1eTw1B3WXb8TRtRx285Vg

העדשה שמאחורי הקליק

כל מי שעוסק בצילום, בין אם כמקצוע, כתחביב או אומנות יודע את מה שרוברט פרנק הצלם האדיר הגדיר בפשטות, "יש דבר אחד שעל התצלום להכיל, האנושיות של הרגע". אין ספק שכולם רוצים להשיג את הפריים המושלם ואת התמונה המדהימה, אבל תמונה מושלמת היא פונקציה של כמה מרכיבים שיוצרים יחד, עם העין המקצועית והטאץ' האישי, מכונה של פלאים.

על מנת להיות צלם מוכשר רצוי שיהיה כשרון ותשוקה, אבל מלבד זאת מאוד מומלץ להצטייד במכשור המתאים. על מנת לקבל את המונה, נדרשת מצלמה איכותית, לוקיישן מתאים, תאורה נכונה ושלל אביזרים כאשר בראש ובראשונה נדרשת עדשה מתאימה ואיכותית.

לבחירה של העדשה המתאימה למצלמה חשיבות עצומה, לעיתים הרבה יותר מגוף המצלמה עצמה. זאת מכיוון שברוב המקרים עדשות למצלמה מהוות את הרכיב החשוב והקריטי ביותר לקבלת תוצר איכותי ללא פגמים.

תחום הצילום כולל אין ספור מותגים ואפשרויות, יש בו שפע סוגים של עדשות, על מנת לבצע את הבחירה הנכונה והמתאימה חשוב להכיר את ההיצע. רק חשוב להבין כי עדשות למצלמה אינן מוצר גנרי וככאלה נדרשת התאמה מדויקת לסוג המצלמה, לצורך ולאופן השימוש. ישנן מצלמות זום מתקדמות, יש מערכות פוקוס ואלמנטים מתקני תמונה, מנגנוני ייצוב ועוד. לכל סוג צילום יש את העדשה המומלצת, לסטודיו, לצילום נוף, לצילום אומנותי או תעשייתי, פורטרטים או אופנה, לכל צילום יש את העדשה עם הניואנסים המתאימים לתוצרים הנדרשים.

הנסיכה עם העדשה

הרבה פריימים עברו מימי הקמרה אובסקורה ועד ימינו וגם העדשות השתנו והתפתחו. העדשה הינה רכיב אופטי המשמש להסטת קרני האור ובעיקר שבירתם, מיקודם או פיזורם, עשויה מזכוכית אשר עברה תהליכי עיבוד להתאמתם למטרה מוגדרת. עדשה היא מרכיב מרכזי במצלמה, לרוב מדובר על עדשה מרכזת קמורה.

באופן עקרוני מטרתה של העדשה הוא לאסוף את קרני האור ולמקד אותן על גבי חיישן המצלמה, זאת על מנת לקבל תמונה איכותית של האובייקט המצולם. בד בבד עם התפתחות תעשיית הצילום, השתכללות המצלמות והאביזרים הנלווים גם ענף העדשות אינו קופא על השמרים. וכיום ניתן למצוא שלל עדשות בעלות ייחודיות ותפקיד ששונה בעת הצילום.

עדשת צילום בנויה ממספר אלמנטים אשר תורמים לאיכותה: צמצם, מערכת הפוקוס, אלמנטים המתקנים סטיות אופטיות, מנגנון ייצוב תמונה (בעדשות מסוימות) וציפויי עדשה. חשוב מאוד לשמור על איכות הרכיבים השונים וככל שיהיו מספר רב של אלמנטים כך המבנה האופטי שלה יהיה מסובך והתוצר משובח.

סוגי עדשות:

באופן עקרוני העדשות נחלות לעדשות בעלות אורך מוקד קבוע שהן עדשות הפריים המחולקות בתוכן לתת סיווג כגון עדשת מאקרו או עדשה רחבה ולעדשת הזום.

עדשת “PRIME”

עדשת פריים היא עדשה בעלת אורך מוקד קבוע, לא משתנה. ישנו מגוון רחב של עדשות פריים הנחלקות לפי אורך המוקד שלהן. ככל שאורך המוקד קטן כך העדשה מסוגלת לצלם בזווית רחבה ומכסה שטח גדול יותר. ככל שאורך המוקד גדול כך זווית הצילום צרה וממוקדת. אורך המוקד קובע את איכות ואופי הצילומים והבחירה בסוג המוקד נובעת מקטגוריית הצילום המבוקש.

אורכי המוקד נחלקים לכמה סיווגים ומטרות צילומיות: אורכי מוקד של עד 28 מ"מ (זווית רחבה) מיועדים בעיקר לצילום נוף וחלל פנים כאשר טבע ונוף: אורך מוקד שבין 10 ל-28 מ"מ וצילום מבנים 18 ל-28 מ"מ. אורכי מוקד שבין 35 מ"מ ל-85 מ"מ (זווית סטנדרטית): מיועדים לצילום פורטרטים ונתפסים בדיוק כמו שהעין האנושית תופסת אותם. אורכי מוקד שבין 100 מ"מ עד 300 (טלפוטו) או מעל 300 (סופר טלפוטו):  מיועדים לצילום טבע, נוף וספורט.

עדשת זום

עדשת הזום הנה עדשה בעלת אורך מוקד משתנה והיא מגיעה בשלל טווחים ולמגוון שימושים, זה אומר שהמרחק בין המרכז האופטי של העדשה לחיישן המצלמה הנמדד במילימטרים מגוון ואינו חד ממדי. זה מעניק זווית ראייה רחבה יותר לעדשה ומאפשר גמישות ללא צורך בהחלפת עדשות.

עדשת זום סטנדרטית מכילה טווח צילום בסיסי ושימושי. העדשות המקצועיות שבהן מגיעות בטווחים של 24-70, 17-55, 16-35, 70-200 (וכו’) חשוב לצלם כי בעדשות אלה הצמצם קבוע ולא משתנה עם הזום. בעוד בעדשות זום סטנדרטיות ופחות מקצועיות המגיעות בטווחים של 18-55, 18-105, 18-200 (וכו’) הצמצם משתנה עם הזום.

חשוב לציין כי לעיתים שימוש בעדשה זו יפגע באיכות התמונה אך לצלמים חובבים המעוניינים ליהנות מחוויית צילום גמישה ופשוטה מדובר על פתרון מצוין. עדשת זום חוסכת את הצורך בכמה סוגים של עדשות, זה מאפשר ניידות גבוהה ומונע בלאי או שחיקה של החיישן בשל החלפות מרובות של העדשה.

עדשת מאקרו  - עדשה המיועדת לביצוע תקריב אל אובייקט צילום קטן. מי שמרבה לצלם תמונות קלוזאפ ברזולוציות קטנות וממוקדות או מבקש לצלם ברמת פירוט רב וחד של אובייקטים קטנים ממרחק מזערי, זקוק לעדשת מאקרו. זה מתאים במיוחד למי שעוסק בצילום חרקים, פרחים וכד'

כאשר בוחרים בעדשת מאקרו יש לבחון את יחס ההגדלה והמידה אליה הזום יכול להגיע בהתמקדות על האובייקט הנתון. מדובר על היחס שבין הגודל הריאלי של האובייקט לבין הגודל שלו בתמונה. ישנן עדשות בעלות יחס הגדלה של 1:1 מה שהופך אותן לאיכותיות עבור צילום מאקרו מאחר שהתוצר הינו זהה לחלוטין בין המציאות לתמונה. עדשות מאקרו רבות מגיעות עם פוקוס ידני ואוטומטי וכן מסוג Infinity המאפשר התמקדות מגוונת במושא הצילום.

בבחירה של עדשת מאקרו חשוב לבדוק אורך מוקד מינימלי, דהיינו את המרחק ממנו ניתן לצלם ולקבל תוצרים איכותיים. חשוב להבין שהיתרון היחסי של עדשה זו הוא בצילום מקרוב והן פחות אפקטיביות או שימושיות בצילומי טבע ונוף, אלא אם מתמקדים באובייקט ספציפי כמו פרח, חרק או עלה.

עדשה רחבה - מדובר על עדשה בעלת זווית רחבה אשר תפקידה לגרום לריחוק מהאובייקט ובכך היא בעצם יוצרת תחושת מרחב בפריים המצולם. העדשה הזו נחשבת למקצועית ומדויקת כאשר אורך המיקוד שלה רחב ומאפשר הכלה מלאה של הסט ושדה ראייה רחב. עדשות רחבות נוטות להגדיל את המרחק בין עצמים, תוך מתן עומק שדה גדול יותר. באופן עקרוני, כל עדשה עם אורך מוקד של 35 מ"מ ומעלה נחשבת לעדשת זווית רחבה, ואילו 24 מ"מ ומעלה נחשבת לעדשת זווית רחבה במיוחד.

עולם הצילום ממשיך להתפתח ולדייק עצמו ללא לאות, עד כמה שזה אולי נשמע מפתיע עדיין יש לא מעט חדשנות. מותגים בינ"ל מובילים ממשיכים לייצר עדשות שממשיכות לשנות את פני עולם הצילום.

עדשת מצלמה

 

הצטרף למועדון הלקוחות שלנו

דלג לתוכן מרכזי