המצלמה המושלמת
|
|
אומרים שרושם ראשוני אפשר לעשות רק פעם אחת!
הינה הגיע המצלמה הכי אלטרנטיבית, מפלצת רואו ומונסטר של לואו לייט פול פריים הכי קטנה. ילדה רעה מבית טוב: Sigma FP!
לפני שאני מספר לכם חוויות של על יומיים שניסיתי אותה בתנאים שונים, אני רוצה לעשות צעד אחורה ולהזכיר שאין כזה דבר בעולם שקוראים לו ״המצלמה המושלמת״. זה כמו חיפוש אחרי אושר בתרבות אנושית, ברגע שחושבים שעוד מעט מגיעים אליו, תמיד נמצא באופק משהו שיתן הרגשה שהאושר אמיתי יחכה לנו בסיבוב הבא, בשנה הבאה.
עם ציוד צילום זה עוד יותר מסובך אבל דומה.
מצד אחד הכל אפשר למדוד ולהשוות, מצד השני תחרות טכנולוגיות בעולם צילום לא יתנו לנו לישון בשקט ולחכות למצלמה או עדשה חדשה. אם לא נוכל למדוד אושר במספרים, נפצה את זה באיזו גבוה, עומק שדה, טווח דינמי, אוטופוקוס, ואז כל העולם שמצלם עם טלפון ביד יתן לנו כבוד, או לא.
אז אם אין כזה דבר ״המצלמה מושלמת״, האם עדיין מצלמה חדשה וחמודה יכולה להיות לנו כלי אמנותי חזק? ברור! המצלמה הטובה היא זאת שצלם מכיר הכי טוב, אז למה כל השדרוגים? כדי לפרוץ גבולות ותבניות, כדי לחדש מחשבה, כדי למצוא פתרונות יצירתיים שלא חשבנו, כי העולם הזה מסתובב יותר מהר ממה שחשבנו.
ואם בסוף כולם ישדרגו, אז למה לרוץ אחרי הרכבת כשאפשר להקדים אותה?
כל מצלמה בנויה לנישה מסוימת. יש חברות שממשיכות מסורת ארוכת טווח, ויש מותגים שכובשים שוק בצעדים קטנים ובכל זאת משפיעים לכל השוק הצפוף ומוצף במצלמות לכל כיס ולכל מטרה. לכן לקום ולבנות מצלמה יוצאת דופן חדשה זה מעשה אמיץ ומסוכן מידי גם לחברה המייצרת ציוד צילום רב כמו סיגמה.
למעשה אחד הדברים היעילים שחברת סיגמה עשתה בשנת 2018 כשהחליטו להצטרף לאליאנס אסטרטגי עם שני חברות החשובות בעולם הצילום: לייקה ופנסוניק, והחליטו ללכת על מאונט משותף המבוסס לייקה. אני תמיד אמרתי, חבל על הזמן לעלות מלמטה אם אפשר לבוא מלמעלה. המצלמה המסתורית קיבלה צורה אמיצה על בסיס רעיון מצלמה מודולרית. כל אחד יכול להוסיף תוספות שונות למצלמה, מקוריות או של חברות צד ג׳, להשקיע כל סכום שמתאים, כי המערכת יכולה להצטייד בדיוק לפי הצורך של צלם.
למשל יש בין המוצרים אביזרים שאפשר לקנות בנפרד עינית האופטית של סיגמה באיכות מצויינת אך לא זולה בכלל 292 $במחירי אתר BH. אפשר לבדוק אופציות אחרות כמו עינית EVF אלקטרונית או אופטית של חברות אחרות. יש גריפים לאחיזה נוחה. ובכל זאת הלב של המערכת החדשה היא מצלמה פול פריים החדשה הכי קטנה בעולם שנהנית מעשרות עדשות L-mount.
עדשות לייקה יוקרתיות, עדשות פנסוניק עם פיתוח הכי מתקדם ועכשווי, ועדשות סיגמה עם איכות מעולה ומחיר התחרותי, והכמות גדולת כל חודש עם עוד ועוד עדשה.
המצלמה Sigma FP באלגנטיות פרצה לנישה מצלמות סינמה RAW, עם קודק CinemaDNG כבר מוכר לצלמים שהשתמשו עם מצלמות בלאקמאג׳יק.
סיגמה הם הראשונים שהקפיצו את שוק RAW עם מצלמה פול פריים שלהם. ובעולם ההיברידי מצלמה כזאת אמורה גם לצלם תמונות סטילס. המצלמה עושה רושם שהיא המצלמה הדיסקרטית לצילום רחוב. חשוב לציין שלמצלמה יש רק שאטר אלקטרוני ולא מכני,לזה יש השפעות בצילום סטילס עם תאורה חשמלית, בדיוק כמו בוידאו.
אני הייתי מאוד סקרן לנסות ולהבין אותה כי עדשות L-mount הפכו להיות חלק משמעותי בציוד הצילום שלי עם המצלמה Lumix S1, לכן לא היו לי שאלות לגבי עדשות מקוריות, אבל גם בנושא העדשות יש כאן חידוש: סיגמה התחילה פיתוח וייצור קו עדשות קומפקטיות לצילום רחוב בסגנון לייקה, בנויות טוב וחזק, שעושות רושם שזה ציוד שיכול ללוות צלם שנים רבות. עדשה קבועה קומפקטית הראשונה מקו הזה היא 45ממ צמצם 2.8.
שאלה ראשונה ששאלתי כשקיבלתי מצלמה לסיבוב טסטים היתה ״יש סוללות נוספות?״.
אבל מיד חייכתי כי זיהיתי סוללה בצורה מאוד מוכרת לי, אפילו נוסטלגית, סוללה סגנון לומיקס GH2 שהשתמשתי הרבה שנים, עדיין נשארו לי כמה מקוריות של פנסוניק ומטענים מקוריים. אני מזכיר, סוללות חלופיות עשו בעיות כי קובץ וידאו לא נסגר או אבד לגמרי. לכן רק מקוריות.
סוללה שהגיע עם סיגמה טיפה יותר חזקה והחזיקה שעתיים בצילום וידאו RAW עם עדשה עם מייצב! השם של סוללה שונה מפנסוניק, אבל בדקתי ויש תאימות מלאה גם לסוללה וגם מטען של פנסוניק לומיקס.
חיבור USB-C מתאים גם לצורך אספקת מתח חיצוני ממכשירי פאוור בנק וגם לצורך טעינה סוללה יחידה שיש בקיט, שימו לב, אין מטען בקיט.
מכיוון שאני מצלם עם עדשות מאותה משפחה גם אם אני לא התכוונתי, אני משווה מצלמה זאת עם לומיקס S1.
אתחיל עם הצלחות ויתרונות:
מי שעדיין חושב שמצלמת מירורלס צריכה להיות קטנה, יכול לישון בשקט. באמת קטנה.
יותר קטנה ממצלמת רחוב Olympus שאני אוהב לסטילס. כל מי שהצליח להתרגל לצילום וידאו עם מצלמה Lumix LX100, אבל חולם על פול פריים, בבקשה, החלומות מתגשמים!
מבחינת איזו גבוה, עוד חייבים לעשות בדיקה יסודית אבל יש רושם שהיא יכולה בקלות להגיע לרמה שרק מצלמות פול פריים יודעות להגיע.
צילום RAW CinemaDNG במצלמה פשוט מושלם, ממליץ מאוד.
צלם שהשקיע בעדשות l-mount וצריך צילום RAW לפרוייקט הבא שלו יעדיף להכשיר מקליט חיצוני למצלמה Lumix S1/S1H או להשתמש בסיגמה FP.
כיוונים ב-Camera RAW של דה ווינצ׳י פשוט תענוג, מגיעים לתוצאות כל כך יפות בקלות, הפרדת גוונים עובדת מעולה וצבעים עשירים ואמיתיים, גם ללא שימוש לאטים נוספים וגם במשחקים עם סטיילים של LUT שונים.
לדעתי, אם לוקחים בחשבון אסתטיקה של פול פריים משולב עם יכולת צילום בתאורה חשוכה מקבלים מצלמה שעולה בביצועים את BMPCC 4K או גרסה 6K.
צילום CinemaDNG על כרטיס SDXC המדיה הנפוצה ולא יקרה, זה כיוון מושלם לכל מי שמתכוון לערוך צבעים ב-DaVinci Resolve.
קובץ וידאו RAW Full HD יוצא גמיש לכיוונים וקל לעיבוד. החדות שלו ממש מרשימה.
CinemaDNG FHD 25p 8bit SDXC 256 GB - 1h 12min
CinemaDNG FHD 25p 10bit SDXC 256 GB - 0h 58min
CinemaDNG FHD 25p 12bit SDXC 256 GB - 0h 49min
קובצים נפתחים בתוכנה DaVinci Resolve ומוכנים לעריכה.
ניסיתי רק הקלטה פנימית, לכן יש פורמטים שלא יכולתי לצלם ללא כונן SSD חיצוני, או פורמטים שדרשו מהירות כרטיס הפנימי SDXC יותר מהיר.
לכן היו פורמטים שלא הקליטו רציף בכרטיס Sandisk Extreme Pro 95Mb : ההקלטה פשוט עצרה אחרי 2-3 שניות:
CinemaDNG 12 bit FHD 50p SDXC 256 GB - 24min
CinemaDNG 10 bit FHD 50p SDXC 256 GB - 29min
CinemaDNG 8 bit FHD 50p SDXC 256 GB - 36min
CinemaDNG UHD 25p 8bit SDXC 256 GB - 0h 19min
המצלמה מקליטה גם קבצי MOV
יותר ידידותיים לכל תוכנת עריכה
יש FHD 8 bit עם מגוון פריים רייט החל מ-23.976 עד 120 פריים לשניה בשתי אופציות:
GOP - אופציה חסכונית יותר המאפשרת הקלטה מאוד ארוכה על הכרטיס כי ביט רייט יחסית נמוך בערך 34 מ״ב לקובץ 50 GOP FHD, אבל ממש לא בטוח שמתאים לצילום מקצועי. הקודק לא מעביר פרטים בצורה סבירה וידאו עם הרבה פרטים, ויש גם עניין של חידוד יתר over sharpening שלא מרגישים כלל בצילום CinemaDNG.
פורמט MOV All-I שורד הרבה יותר טוב, ומפתיע שביטרייט שלו עדיין יחסית קל, במצלמה לומיקס GH5 מגיע ל-400 מ״ב, סיגמה FP מסתפקת ב-84 מ״ב בפועל.
עניין של חידוד יתר בקבצי FHD MOV בולט מידי לכן הורדתי שרפנס עד הסוף,
זה שיפר מצב אך עדיין רחוק מאוד מצלמות לומיקס שמבחינתי דוגמה הכי טובה של יכולת קידוד תמונה גם בביט רייט נמוך וגם בגבוה.
מצב התמונה בפורמט UHD MOV All-I הוא הכי טוב, חידוד יתר פחות בולטת לעין כי פיקסלים צפופים פי ארבע, אבל עדיין יותר קרוב לפורמט FHD של לומיקס מאשר ל-UHD מבחינת הפרטים הקטנים שבתמונה.
העניין של קודק ניתן לשיפור ואולי נראה את זה בעדכוני קושחה. במצב התחלתי של מצלמה עם גרסה FW 1.01 היתי ממליץ לצלם בפורמט CinemaDNG FHD / UHD
או MOV UHD All-I עם שרפנס הכי נמוך.
המצלמה מגיעה ללא מייצב IBIS בחיישן, אך בסיגמא יש מייצב אלקטרוני מאוד יעיל ועוזר בצילום בפורמט MOV, בפורמט CinemaDNG מייצב אלקטרוני לא עובד. פשוט לקחת בחשבון.
ניסיתי עם Sigma FP המון עדשות.
Lumix 24-105 OIS, 70-200 OIS.
Sigma 14-24 2.8 DN, Sigma 35 1.2 DN, Sigma 45 2.8, Sigma 85 1.4.
Voigtlander 21 1.8, 50 1.4, 15 4.5 M-mount עם מתאם ל L-mount.
מאוד מומלץ עם המצלמה עדשות Lumix עם מייצב OIS - 24-105, 70-200 כי בצילום וידאו RAW זה יכול לחסוך המון עבודה של ייצוב תמונה בעריכה.
בצילום MOV מייצב אלקטרוני עשה עבודה יחסית טובה עם עדשות ללא מייצב:
כל מי שמעוניין להישאר על מצב הקומפקטי בטוח יאהב וויכטלנדר מנואל פוקוס ואת סיגמה 45 2.8 החדשה. כמובן גם עדשות ישנות באות בחשבון עם מתאם פשוט.
מצאתי בארון מכתוף פלסטיק פשוט שהפסקתי להביא לצילום שנים אחרונות כי מצלמות לומיקס או אולימפוס עם מייצב בחיישן עשו עבודה מעולה.
סיגמה FP עובדת מצויין עם עדשות קלות על מייצבים חשמליים קטנים. אבל גם עדשה כבדה יחסית 14-24 2.8 גימבל ביהולדר EC1 החזיק בכבוד.
לגבי אוטופוקוס עם עדשות מקוריות, זה עובד בצילום סטילס, גם יכול לעזור בצילום וידאו בתחילת הצילום, אבל מוד שאמור לצלם עם פוקוס עוקב לא שימושי כרגע, בטח יצרן אמור להתיחס לזה בעדכונים הבאים. כרגע לצילום וידאו, פשוט לצלם במנואל פוקוס. במסך המצלמה עם עדשות מקוריות l-mount רואים מרחק שעדשה מכוונת עליו כרגע.
דבר שהיה הכי חסר לי: אין עינית אלקטרונית /EVF במצלמה. בשנים האחרונות זה חסך לי שימוש עם עינית האופטית.
המסך של Sigma FP מאוד איכותי, ברור ומספיק גדול, אבל בלי עינית אופטית מאוד קשה לפקס ולעקוב אחר אובייקטים זזים תוך כדי צילום כי המסך נמצא קרוב מידי לעיניים הצילום עם מכתוף, או רחוק מידי כדי לבחון איזה אובייקטים בפוקוס, או לא מספיק ברור בשמש. בצילום באור יום בהירות המסך אפשר לכוון הכי בהיר ויש גם הסטוגרמה שעוזרת לעשות חשיפה טובה.
בצילום ניסיוני באירוע חתונה מאוד עזר לי פוקוס פיקינג, בחרתי צבע אדום וזה היה די ברור. בצילום אירוע ניסיתי לצלם בריקודים עם Auto ISO, זה עובד מצויין, כיף שתוך כדי צילום ראיתי באיזה איזו המצלמה מצלמת כל רגע נתון, זה גרם לי לקנא כי בלומיקס אני לא יכול לדעת באיזה איזו מצלמה מצלמת ב-Auto ISO.
פונקציה שהיתה לי ממש ממש חסרה בזמן הצילום זה פיצוי חשיפה במצב Auto ISO
תוך כדי צילום. זאת אומרת שפיצוי חשיפה נמצא עמוק בתפריט ואין גישה אליו בזמן שמצלמה ברקורד.
הפתיע אותי שאני יכול לשנות סטייל של תמונה בלי לעצור הקלטה, ואפילו להיכנס והגדרות פנימיות של כל סטייל ולשנות סיטוריישן קונטרסט או שרפנס ללא צורך לעשות קאט.
הפתיע אותי צילום ב-100-120 פריים לשניה. מצלמה מקליטה הכל עם סאונד בלי הגבלת זמן הקלטה. פונקציה זאת קיימת ב-Lumix S1H.
פונקציה מדהימה מצויינת שמצאתי זאת שליטה מדוייקת על ווליום הקלטה, זה מאוד חשוב בצילום אירועים בסביבה עם מוזיקה מאוד חזקה, אפשר לכוון ווליום מאוד מדוייק ואפילו נמוך בצורה ידנית לכל ערוץ בנפרד או לקבל שני ערוצים באותו ווליום עם שני הערוצים מחוברים ברמת העוצמה. מגיעים לזה דרך תפריט אבל לא בזמן הקלטה.
התפריט די הגיוני, אחרי יומיים כבר מתרגלים, אבל חסר לי כמה וכמה פונקציות בהפעלה מהירה דרך כפתורים או גלגלים מהירים.
עדיין מוקדם מידי לחלק ציונים, בכל מצלמה חדשה צפויים באגים, וצפויה תקופה עד שכל הדברים יסתדרו, אבל אם צלם רוצה היום מצלמה שעושה צילום וידאו עם עדשות פול פריים וחיישן פול פריים להפקה שדורשת צילום RAW, או לקליפים וסרטי תדמית, קליפים מוזיקליים זאת המצלמה הראשונה ויחידה שהיתי ממליץ כי יחס בין מחיר לתועלת הכי אטרקטיבי, כי מדובר על מצלמה שעושה זאת ללא צורך בחיבור מקליט חיצוני.
לצורך העניין Lumix S1, S1H צריכה מקליט חיצוני להקלטת קבצי RAW.
מצלמה BMPCC 4K 6K גם מקליטה על מדיה פנימי או חיצוני אבל זה לא פול פריים, וצילום באיזו גבוה לא יגיע לרמה פול פריים.
הקלטה בפורמטים נוספים על מדיה SSD חיצוני מצריך רק SSD מאושר על ידי סיגמה מחובר עם כבל USB-C , יש רשימה של SSD שמצלמה תומכת בהם.